Anatomia ambiguităţii

Editura:

30,00 lei

Autor: Categorie: Cod Produs: 9786067116427
Colecție

An apariție

Nr. pagini

stoc epuizat

Descriere

Anatomia ambiguității. Procesul estetizării corpului în balet

Când spectacolul s-a sfârșit și cade cortina, balerinului nu-i rămâne decât nostalgia perfecțiunii.
Pentru o clipă, a evadat din istoria profană și s-a conectat la sacralitatea artei. „Iar restul e tacere”, o tăcere explozivă și populată de fantasme.-Violeta Zonte

Fragment din cartea “Anatomia ambiguității” de Denisa Badea

“Caracterul național al baletului nu este dat, așa cum s-ar putea crede, de o asociere directă și precisă a unei companii cu o națiune sau cu originea etnică a celor ce o compun, ci de o practică pornită dintr-un spațiu geografic și cultural, care poate ajunge să stea pe propriile picioare.

Păstrând pașii și matricea baletului clasic, Ballets Russes și-a alimentat experimentele din practica teatrală a lui Stanislavski și Meyerhold (Garafola, 1998, viii), pentru a încerca includerea în repertoriu a formelor de expresie ale modernismului-simbolism, cubism, futurism, constructivism, ceea ce presupune impregnări estetice consistente din întreaga cultură europeană, Claude Debussy, Pablo Picasso, Henri Matisse fiind doar câteva nume care au colaborat cu compania formată de impresarul Serghei Diaghilev. Căutându-și mereu echilibrul între tradiția din care provenea și formele avangardei de la începutul secolului al XX-lea, este corect a afirma că. Ballets Russes a fost o companie a întregului mapamond.
Revenind la „corpul profan”, acest corp care ajunge să fie selectat de marile școli de balet ale lumii își atribute, dacă ne este permisă sintagma, o „a doua cetățenie”, devenind un corp ce domiciliază, din punct de vedere artistic, într-un spațiu global al dânsului, multietnic și multicultural, și care are, dincolo de denominațiile diferitelor tradiții de practică, granițe fluide.
Așa cum am observat până în acest moment, „corpul profan” nu poate fi tabula rasa, ci este un corp cu un anumit construct psiho-emoțional, social, cultural, cu elemente favorizante baletului, chiar dacă, din punct de vedere genetic și estetic, aceste elemente pot fi puse sub semnul întrebării. Subiectul atras de arta dansului clasic, doritor în a urma o carieră artistică, își va supune „corpul profan” la o serie de preselecții, în vederea admiterii la o școală profesionistă de balet, lăsându-se supus analizei critice.”

Recenzii

Nu există încă recenzii.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Anatomia ambiguităţii”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *