Filosofia singularității – Creierul global, o etică a gândirii fără om

Editura:

35,00 lei

Autor: Categorie: Cod Produs: 9786067115321
An apariție

Nr. pagini

Colecție

în stoc

Descriere

„Deși este unul dintre cei mai uzitați termeni din vocabularul omului modern și una dintre realitățile omniprezente în viața noastră, înțelesurile Tehnologiei sunt rareori conștientizate. Cum în lumea contemporană religia a înlocuit magia și vrăjitoria, uluitoarea tehnologie modernă a devenit adevărata nouă religie mondială. În general, soluțiile la problemele omului sunt puse imediat sub semnul întrebării, căutându-li-se intențiile secrete, motivațiile ascunse, obiectivele subiacente; dar nu și soluțiile tehnologice, care sunt rareori supuse unui asemenea tratament de control, pentru simplul motiv că sunt… tehno-logice. Dintr-o perspectivă mai largă, precum cea antropologică, Singularitatea reprezintă momentul în care sistemul cibernetic evolutiv tehno-uman, în care fuzionează civilizațiile, Tehnologia, economia, structurile sociale juridice și culturale (numit Metaom) va integra și înlocui sistemul evolutiv biologic (numit Gaia). Conștiința globală, adică procesul colectiv de cunoaștere, va reprezenta integrarea finală a extinderii planetare a ființei umane, în același mod în care simțurile și nervii acesteia au fost deja prelungite cu diverse mass-media și tehnologii. Din perspectivă antropomorfică (…) ne putem mai ușor imagina un superorganism cibernetic care să încorporeze oamenii precum „celule” ale sale, comunitățile ca „țesuturi”, iar tehnologia ca „unelte” ale sale pe care să le facă să lucreze comunalitar, ca o unitate organică, la fel cum funcționarea unitară a celulelor individuale susține corpul viu. Iar, dacă Tehnologia este „un sistem de fi ințe umane” sau un tip de activitate adânc înrădăcinată în natura umană, atunci interogația asupra esenței sale trebuie să se mute de la întrebarea Ce este Tehnologia? la întrebarea Cine este Tehnologia? Biotehnologia își configurează propriile legi și își generează propriul mediu, care face posibilă pentru prima dată evoluția vieții în univers prin alte mijloace decât viața. Pe de altă parte, nu ai cum să crezi că vei putea realiza IA prin programare, inginerie electronică și tehnologii informaționale și să investești miliarde de dolari în astfel de programe de cercetare, fără să accepți, cu o probabilitate mult mai mare chiar, posibilitatea dezvoltării spontane a IA la nivelul rețelei globale de minți, computere și dispozitive inteligente care se complexifică necontenit. Ce nu pot concepe sau nu vor să conceapă singularitarienii este că Singularitatea poate rămâne întotdeauna „aproape” atinsă (Singularity is always near). Trebuie să învățăm să gândim despre tehnologia pe care suntem atât de pricepuți să o creăm, la fel cum am învățat să gândim logic, matematic și științifi c despre lumea naturală. Este nevoie despre o Știință a Tehnologiei care să devanseze concepția actuală de înțelegere a sa, care este una mai mult mitico-magică. În lipsa unei capacități autoreflexive colective, înțelegerea propriei epoci este imposibilă.”

(Bogdan Popoveniuc)

Recenzii

Nu există încă recenzii.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Filosofia singularității – Creierul global, o etică a gândirii fără om”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *